Pohyb na předpis, blízká budoucnost, nebo fikce

Pohyb na předpis, blízká budoucnost, nebo fikce

Nejlevnější zdravotní prevencí je vrátit pohybu do života lidí. „Proč to děláš“? No, proč? Protože mi to předepsal ten bláznivej doktor. Mě osobně by to ani ve snu nenapadlo, ale doktor řekl, tak musím.

 Je to něco podobného, jako když vás posílá doktor do lázní. Většinu lidí, kteří tak rádi jezdili do lázní a pobyt v lázních si užívali a pak o tom celý rok vyprávěli, jaké to tam bylo, dnes, když už jim je doktor nemůže napsat, ani nenapadne tam jet. A přitom jim ty lázně udělaly tak dobře, že z toho pak celý rok žili! A to se v těch lázních taky hýbali – protože jim to předepsali lázeňští doktoři.

Nehýbu se, protože na to nemám

Hodně lidí se nehýbe proto, že na to nemá. Fitka jsou drahá a jít se projít, či dokonce proběhnout ven, tak to ani náhodou: „Ještě by mě při tom někdo viděl, a já bych musel vysvětlovat, proč to dělám!“ 

Nejbanálnější a nejblbější výmluva, co znám! Ale kolik lidí ji má v hlavě? 

Proč se ke zdravé výživě nepředepisuje i zdravý pohyb?

Nepředepisuje se proto, že to dietology a výživové poradce ani nenapadne. Prostě to berou jako přirozenou věc, že by se měl člověk hýbat, když chce být zdravý a také proto, že jim to při studiu nikdo neřekl. 

Nepředepisují jej ani proto, že dnešní člověk má pohyb jako největšího nepřítele, jako největší hrozbu a ohrožení svého života. „Já že bych se měl hýbat? No to by mě zabilo!“ Přitom jediné, co člověka může udržet při životě, je pohyb, protože pro pohyb byl člověk zrozen.

To, co člověka zabíjí, jsou stroje

Člověk, aby si ušetřil práci, aby se nemusel moc hýbat, vymyslel stroje, které mu tuto práci ulehčí, nebo ještě lépe, udělají ji za něj. Tím si pěkně zadělal na problémy. 

Stroje mu pomáhají, aby nemusel udělat ani krok a tím ho zabíjejí doslova, protože  energii, kterou přijme, se mu v těle usazuje jako jed a on kypí a kypí a kypí.

Výsledkem je obezita a cukrovka – největší zabijáci současné doby. A pokud se člověk nezačne hýbat na předpis, tak bude ještě hůř. Podle amerických studií v loňském roce mělo mít až 83 % mužů a 72 % žen nadváhu nebo být obézních, 77 % mužů a 53 % žen, mít cukrovkou nebo být v takzvané prediabetické fázi.

Šílená čísla, co říkáte a přitom stačí ták málo, vrátit do svého života pohyb.

Výtah používejte jen na cestu dolů

O něco výše jsem napsal, že mnoho lidí se nehýbe, protože si myslí, že na to nemá. Ale to je naprostá hloupost. Za pohyb nemusíte vydat ani kačku, ba ani halíř. 

Připadáte si hloupě, když vás někdo venku potká, že se jen tak a zbůhdarma procházíte? Klidně na něj v ústrety houkněte: „Ahoj, doktor mi řekl, že bych měl trošku chodit, jinak tady dlouho nebudu a je to to jediné, co pro mě ještě může udělat, že už mi žádné jeho prášky nepomohou!“, zanadávejte si pak na doktora, on to unese, stejně mu už nadává kdekdo a běžte spokojeně dál.

Bydlíte v domě, pracujete v budově, kde je výtah? Skvělé! Zapomeňte na něj při cestě nahoru a pěkně si ta svoje patra vždy vyšlapněte až do místa určení. Dolů se s pánembohem vozte. Oboje bude prospěšné vašemu zdraví.

Na cestě nahoru, i když se budete po každém třetím schodu zastavovat, se pěkně zadýcháte, budete se potit, budete na mě nadávat, co jsem to za pošuka, že jsem vám tohle poradil. Budete nadávat sobě, co jste to za pošuka, že jste na to vůbec slyšeli. Ale to nevadí, všechno tohle je velmi zdravé. Hlubokým dýcháním konečně nasytíte své tělo kyslíkem, pocením se vám bude dostávat z těla všechno to svinstvo, co do těla ládujete pod tlakem svou stravou, a adrenalin vám pomůže to vyjít až nahoru.

Když to po prvním pokusu nevzdáte, tak za týden už začnete pozorovat pozitivní změny. Už se nebudete zastavovat po každém třetím, ale až po čtvrtém schodu. Zjistíte, že i tenhle nepatrný pohyb vám umožnil se cítit lépe, ručička váhy začne ukazovat na menší čísla. Začne se vám množit krevní řečiště. Krev a s ní kyslík, veškeré živiny a stavební látky doputují na „periférii“ (šlachy a vazy, klouby, kosti, kůže).

Proč ta cesta výtahem dolů?

Předpokládám, že tuhle předepsanou anabázi jste začali podnikat proto, abyste unikli zvyšující se váze, obezitě – cukrovce. Tedy že už nějaké nadbytečné kilčo zdobí vaše tělo. Takže cesta po schodech dolů by měla negativní vliv na vaše klouby. Takže proto. 

Proč člověk chodí do fitek

Do fitek chodí spousta lidí proto, že tam se hýbat je normální, k tomu jsou přeci fitka určena.

Ve fitku se vám může dostat i pomoci ve formě kvalifikovaných fitness trenérů či trenérek a věřte, že stejně jako je důležité zvládat správný běžecký styl, když běháte, je důležité provádět posilovací cviky tak, jak se provádět mají, protože jinak se buď můžete zranit, nebo nedosáhnete výsledků, kterých dosáhnout chcete. Prostě trenéři, kteří tomu rozumějí, jsou takoví fit doktoři.

Nápad nakonec – lékárny centra pohybu

Tak mě ještě napadlo. Lidé jsou zvyklí si vybírat léky, které jim předepíše lékař, v lékárně. Kam si ale budou lidé chodit vybírat pohyb, který jim lékař předepíše? Pokud se tím skutečně lidé začnou řídit a začnou se hýbat, budou zdravější, přestanou mít potřebu se cpát léky a lékárny tím pádem zajdou na úbytě. Takže by nebylo od věci, kdyby se už nyní začali lékárníci přeškolovat na odborníky zdravého životního stylu a nabízet kromě léků i možnost, že naučí své zákazníky zdravému pohybu. Osobně pár lékárníků, kteří už se začali hýbat, ba dokonce běhat, znám! Teď je jen přesvědčit o tom, že je vždy dobré být první!

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost