Přetrénování i syndrom vyhoření mají stejný základ

Přetrénování i syndrom vyhoření mají stejný základ

Straší vás syndrom vyhoření nebo přetrénování? Věnujte jeden den v týdnu jen relaxaci a odpočinku!

Syndrom vyhoření je strašákem všech aktivních lidí (masakruje člověka zejména na psychické úrovni). Jedné noci ulehnou do postele plni elánu, plni optimismu, spokojení s tím, jak jim všechno pěkně šlape a ráno se probudí, koukají do stropu a ne a ne přijít na to, co jsem to vlastně chtěl, mně se vůbec nechce vstávat a cokoliv dělat.

Přetrénování je strašákem všech sportovců (masakruje člověka zejména na fyzické úrovni), vrcholovými počínaje, hobby konče. Jeden den mají při tréninku pocit, že mohou skály lámat, takovou formu, takovou sílu v sobě v životě necítili a druhý den těžké nohy, hlava bolí, připadají si celí oteklí a po včerejší formě ani vidu, ani slechu.

Přetrénování je forma rychlého vyhoření

Když říkám, že přetrénování je velmi rychlé vyhoření, tak je nutné to brát s velkou nadsázkou, protože jak symptomy syndromu vyhoření, tak možného přetrénování člověk může na sobě pozorovat již dlouho dopředu.

 

Symptomy syndromu vyhoření a přetrénování
  • napětí šíjových svalů
  • koktání
  • zvýšené pocení (bez příčiny)
  • špatně od žaludku
  • drkotání zubů
  • únava
  • zlost
  • neklid a špatná koncentrace
  • impotence
  • malá sexuální chuť
  • podrážděnost
  • deprese
  • nervózní tiky
  • bolesti břicha
  • nespavost
  • noční můry
  • bolesti zubů
  • bolesti v zádech
  • zrychlený tep
  • závratě
  • vysoký krevní tlak
  • strach
  • zvětšená nebo zmenšená chuť k jídlu
  • vlhké a studené ruce
Připomínají vám výše uvedené symptomy ty, jež člověk na sobě pozoruje, je-li pod značným stresem, je-li pod velkým tlakem? Máte pravdu, jsou to ty samé, neboť jak syndrom vyhoření, tak přetrénování se dostaví ve chvíli, kdy jsme vystavováni, respektive když naše tělo vystavujeme, dlouhodobě stresu.

Psychologové vám řeknou, že určitá míra stresu je zdravá, že je dokonce i nutná, aby se člověk k něčemu vůbec rozhýbal, ale na druhé straně vám též řeknou, že když je ho příliš, začne škodit.

Ohledně odhadnutí správné míry zátěže, jak psychické, tak fyzické, aby člověk nevyhořel nebo se nepřetrénoval, se to má jako s laděním strunného hudebního nástroje, je dobré k tomu používat sluch. Ladění hudebního nástroje by měl dělat člověk s hudebním sluchem, při nakládání si úkolů by měl každý brát ohledy na signály svého těla, měl by jim dopřát sluchu, rozhodně by je neměl přehlížet, neboť prasklou strunu již ničím nezalepíš. Proto vyléčit se ze syndromu vyhoření nebo z přetrénování trvá velmi dlouho. Zkrátka je třeba si uvědomit, že jsou to nemoci z přetížení.

Pokud jste si na začátku roku řekli, že letos uděláte něco pro své zdraví, pro svou fyzickou kondici, a dosud jste to ještě neudělali, tak nyní, kdy se dny začínají prodlužovat, příroda se probouzí k novému životu, je ten nejlepší čas se také probudit a začít na tom pracovat. Pokud neznáte zdravou míru a nevíte, jak začít, tak můžete klidně podle plánu, který najdete v článku Deset týdnů pro nastartování pozitivních životních změn.

4 Komentáře

  1. Zdeněk Jaroš

    Od ledna jsem začal běhat 2 x týdně 5 km. Zkoušel jsem zlepšit čas. a po posledním běhu 23.3. mě začaly bolet svaly v podbřišku a to i při chůzi. Ještě jednou jsem šel běhat 30.3. , ale bylo to s bolestí.
    Mohl byste mi prosím, poradit

    Děkuji

    Odpovědět
    • Miloš Škorpil

      Zdeňku, těžko říci, v čem je problém, ale řekl bych, že na vině bude netrpělivost. Zkus méně tlačit na pilu, neplánuj si trénink v kilometrech, ale v čase, po který budeš trénovat a jen postupně navyšuj čas tréninku, na začátku nejsou kilometry opravdu důležitým ukazatelem.

  2. Jakub

    Dobrý den, před 3 měsíci jsem mě velmi obtížný trenink benchpress a na kruzích, cvičil jsem dost asi 2 měsice před tím ještě. Konkrétně 2x silový trening většinou bench press a nekdy ramena.
    V ten den kdy sem to přehnal, o tom sem přesvětčen, protože po výkonu mi pískalo v uších a citěl sem se velmi divně. V ten den jsem i prochladl a na večer mi bolelo levé nadvarle. Bolest to tydne odezněla, ale ze stresu jakohosi z te bolesti a přetrenovanosti evidentní z treninku sem nejedl a hodně sem zhubl,cca asi 3kg. Ze dne na den na mě přišli úzkostlive stavy a deprese, ale co vic tak sem měl u toho vysoky krevní tlak. Po té co jsem nasadil pravidelnou stravu a stav se zlepšíl kdykoliv po jidle. Po třech měsicich sem pořád jak kdybych měl přecitlivěle tělo, chronickou unavu demotivaci.Nyní jsem přibral zase svojí váhu aniž bych cokoliv dělal, jen sem vice jedl a nabral sem to ve svalech většinu. Nebřibíram moc tuků. Mám odjakživa rychlejší metabolismus a tuky mam, ale v malem procentu. Stav je takový že musím jíst každé 2 hodiny, jinak se mi začne postupně zvyšovat krevní tak ke 165 na 85 a začne nervozita , třepaní honou, větší zima a pernamentně nemam chut k jidlu ale kdykoliv tenhle stav mam hned ho jdu vpodstatě zajíst a do pul hodiny stav odezní. Je to divné, nikdy jsem to neměl. Je možné ,že jde o přetrénování ? Byl sem 2x na zakladních krevních testech a mam pry všechno v pořadku. Stale zjištuju jestli nemam nejakou zavažnější nemoc, omlouvam se za formulaci , ale jak mě slova napadi tak sem to prostě napsal. Děkuji.

    Odpovědět
    • Miloš Škorpil

      Jakube, neřekl bych že v tvém případě jde o klasické přetrénování, ale spíš celkové přetížení. Zkus chodit co nejvíce ven, abys byl v otevřeném prostoru, nesnaž se o žádné výkony, spíše si užívej pohyb jako takový. Pozor život v přírodě, jak se mění v v době a čase, odvede tě to od současných myšlenek a věřím, že se tvůj mentální stav začne pomalu zlepšovat a tím i celkové zdraví.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost