Jste schopní uběhnout pět, deset, patnáct kilometrů, půlmaraton či maraton

Jste schopní uběhnout pět, deset, patnáct kilometrů, půlmaraton či maraton

Atleti tvrdí, že běh začíná až od rychlosti, jíž jste schopni urazit za hodinu po svých 10 kilometrů. Atleti též tvrdí, že maratoncem je ten, který uběhne maraton pod 3 hodiny. Také v tom cítíte rozpor? Když jste schopni běžet a za hodinu uběhnout deset kilometrů, jste běžec (běžkyně). Když jste schopni uběhnout maraton za 4 hodiny či pod 4 hodiny, tedy být schopni běžet celých 42, 195 km rychlostí 10,5 km za hodinu, tak jste sice běžec, ale maratonec ani náhodou.

Mají to ti atleti tedy dost svérázně nastavené! No nic, to je jejich problém, my ostatní víme, že jde o to absolvovat maraton za čas, který na to máme stanoven pořadatelem a atleti, ať si běhají své maratony pod 3 hodiny, když je to tak bere.

Otázkou, uvedenou v názvu, začíná mnoho dotazů těch, kteří touží prožívat stejnou radost z běhání, o níž čtou na Běžecké škole, ale zatím se bojí, aby je běh nezklamal. 

Myslíte si, že je to otázka postrádající logiku? Myslíte si, že uběhnout 5, 10, 15 kilometrů, půlmaraton nebo maraton může každý, nebo je to jen výsada vyvolených?

Běžec, který prošel drilem atletického tréninku od žáčků či dorostenců, který byl vychován v tom, že každý kdo neuběhne za hodinu alespoň 10 km je chodec, vám odpoví, že je to výsada vyvolených. Člověk nezatížený běžeckou minulostí vám řekne: „Jsi zdravý? Pak běž do toho. Já, přestože jsem zatížen běžeckou minulostí, vám odpovím také: „Jsi zdravý? Běž do toho. Každý může zaběhnout 5, 10, 15 kilometrů, půlmaraton, maraton, či dokonce ultramaraton. Chce to jen jedno! Začít s tréninkem a to s tréninkem přiměřeným současné fyzické kondici nového adepta běhání. Chce to taky spoustu trpělivosti, ale výsledek stojí za to.

Před lety uspořádal časopis Runner´s World anketu o běhu v USA, kde mimo jiné zprůměroval výkony mužů na závodech uspořádaných v USA na tratích 5 km, 10 km, půlmaratonu a maratonu. Tady jsou výsledky, ke kterým dospěli:

Průměrný výkon běžců/běžkyň, kteří proběhli cílem:

trať

muži

ženy

5 kilometrů

26:33

32:26

10 kilometrů

53:05

1:00:59

půlmaraton

1:58

2:17

maraton

4:20

5:51

Až se budete sami sebe ptát: „Jsem schopný uběhnout pět, deset, patnáct kilometrů, půlmaraton, maraton?“, nemějte před očima časy, které běhají „Afričani“, dokonce nemějte před očima časy, jimiž běhají vítězové na závodech v České nebo Slovenské republice. Promítněte si před očima výše uvedené průměrné časy Američanů a Američanek, a s klidným svědomím začněte běhat, protože na tyhle časy většina z vás má.

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost