Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží

Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží

Oblíbeným analýzám došlapu při běhu pomalu zvoní hrana. Hurá! Zprvu se zdálo, že je to geniální nástroj na odhalení budoucích potíží a odvrácení hrozby možných běžeckých zranění, ale ukázalo se, že tomu bylo v mnoha případech naopak.

Problém byl v tom, že běžecké boty na podporu pronace, ne že nefungovaly podle zadání, ale fungovaly jen na půl. Prostě jedné noze pomohly a druhá to odnesla. Takže i těmto botám zvoní hrana.

Co vystavilo pronačním botám stopku?

Po světě běhá 90 procent lidí, kteří mají nějakou disfunkci nohy (podélně plochá noha, příčně plochá noha, vysoký nárt, uvolněný vnitřní kotník). Všechny tyhle formy disfunkce se dají řešit aktivně, nebo jen s mírným, ale zato naprosto konkrétně cíleným technickým řešením (vložkami do bot).

Aktivně pak můžete na různých disfunkcích chodidla zapracovat tím, že budete běhat v běžeckých botách, které vašim nohám umožní aktivně pracovat, případně úplně bosi. Prostě, neuděláte to, co dnes dělá většina lidí a sice, nepřenesete práci, kterou byste měli udělat sami (v tomto případě vaše noha) na nějaký technický prostředek (v tomto případě běžeckou botu) a nebudete v pohodě dál hnít (v tomto případě nenecháte dále hnít – zeslabovat, svou nohu).

Univerzální běžecká bota, ani rada na výběr běžeckých bot neexistuje!

Neexistuje univerzální rada, která by vám poskytla informaci o tom, jaká běžecká bota je na běhání nejlepší, vždy budete muset tu svou najít, respektive vaše nohy si ji budou muset najít. Nepomohou vám ji najít ani žádné recenze, vždy budete muset učinit vlastní zkušenost, prostě jít do obchodu a zkoušet.

Běžecké boty si běžte vybrat odpoledne či večer, až budou vaše nohy unavené, v tu chvíli jsou nejvybíravější a poskytnou vám ty nejlepší informace o botách, co v nich právě vězí.

Než poběžíte do prodejny, měli byste vědět, k čemu vám ta bota vlastně bude, co jí budete nakládat. Jestli budete běhat po silnici, v terénu (tím myslím běh mimo zpevněné cesty a silnice), ale také kolik kilometrů týdně zhruba naběháte.

Výběr běžeckých bot nechte vašim nohám

Když přijdete do obchodu, sdělte prodavači jen velikost běžecké obuvi (vždy musí být o číslo větší než je velikost vaší běžné obuvi, ale může být i větší), nechte si přinést více druhů, ve značkové prodejně máte na výběr jen jejich značku, v univerzálkách máte možnost vybírat z více značek, zavřete oči a zkoušejte. V každé botě se po prodejně projděte, proběhněte a odcházejte v těch, které si vyberou vaše nohy!

Cena nerovná se kvalita

Přijdete-li do obchodu, kde vám prodavač začne tvrdit, že kvalitní běžecká bota začíná od ceny 3000 Kč, 4000 Kč, 5000 Kč, tak se rovnou seberte a utíkejte odtud. Tomu prodavači nejde o to vám posloužit, ale jen o to, co nejvíc vydělat, protože jeho plat se odvíjí od denní tržby. Prodá-li boty dražší, má vyděláno a může jít domů. Takže na tenhle špek neskákejte, je to stejné, jako když důchodcům prodávají zaručenou kvalitu „šmejdi“.

Běžecká obuv vás má hlavně ochránit před mechanickým poškozením, ostatní zařídí správný běžecký styl

Neříkám, že tlumení, dynamika odrazu, stabilizace kroku, vedení nohy nejsou důležité vlastnosti, ale znovu se vrátím k tomu, že nejdůležitější vlastností běžecké obuvi je, jak si s ní sedne vaše noha. Z toho důvodu, co se týče technických vlastností, je u běžecké boty nejdůležitější její flexibilita, to znamená, jestli vám umožní dobré odvalení nohy, jestli vůbec vaší noze umožní pracovat. Z toho důvodu nedoporučuji minimalistickou obuv, která nemá v přední části podrážky ani náznak zaoblení. Tato bota vás bude nutit buď běžet po špičkách, což je naprosto špatně a odskáčou to (a to doslova) vaše holeně, kolena, záda, nebo na celou plochu chodidla, což odskáčou vaše achillovky.

Pětiprstky a běhání na boso

Pětiprstky nejsou minimalistické boty, nemají sice v přední části technické zaoblení, ale to si udělá noha v nich nazutá sama tím, že při došlapu zcela přirozené potáhne prsty vzhůru a vy došlápnete přesně tam, kam máte, na bříško chodidla. Takřka ve stejném okamžiku se noha lehce dotkne povrchu patou, a protože toto je fáze, jíž říkám „šlápnutí na brzdu“, vaše tělo stejně, jako když šlápnete na brzdu v autě, bude pokračovat v pohybu dopředu. V tu chvíli se po kolíbce, kterou si zcela přirozeně na vašem chodidle noha utvořila, překlopíte dopředu, švihnete kotníkem dozadu a letíte vpřed. Tak jednoduchý je přirozený běžecký styl.

Má vůbec význam zabývat se koupí běžeckých bot, když jsou v podstatě k ničemu?

Podle všeho, co jsem výše k běžeckým botám napsal, by mohl vzniknout dojem, že na běhání není vlastně vůbec potřeba si kupovat běžecké boty, že vám v ničem nepomohou. A to není pravda. Pravda je ta, že běžecké boty nám dokáží velmi účinně běh zpříjemnit, dokážeme v nich běhat rychleji, nohy v nich se tak rychle neunaví, ale toto vše jen tehdy, když budete zvládat alespoň základní techniku běhu, nebudete zarytě skákat jako většina a budete mít základní výkonnost.

Tím chci říci, že boty necháváme vybírat své nohy, ale máme v paměti i to, že ty nejdražší, nejšpičkovější modely, jsou testovány a vyráběny pro elitní a výkonnostní běžce, kteří přednosti té které běžecké boty dokáží využít pro svůj běh. Ostatní běžci a běžkyně by měli sáhnout spíše po středních modelech, které jsou spíše určeny hobby běžcům.

Umění zavázat si botu

Jak si klasicky zavázat běžeckou botu, popisujeme výše. Dost často se však stává, že si koupíte běžeckou obuv a zjistíte, že i když se v nich vaše nohy cítili v prodejně skvěle, něco se tak úplně nepovedlo. Bota může být ve špičce užší, či naopak širší, po běhu v nich vám černají nehty, máte necitlivá chodidla, brní vás prsty. Máte různé otlaky nebo odřené paty. Co teď proboha s tím, vždyť jsou to nové boty a nebyli za babku?!

Řešení nemusí být vůbec náročné a drahé, možná bude stačit zkusit jinak si boty zavázat.

Odřené paty

Odřené paty jsou dvojího druhu, ty vaše vlastní a ty na botě. Odřít jedny či druhé není příjemné. Ty naše bolí, ty na botě tlačí. Obvykle k těmto problémům dochází, pokud máte úzké kotníků či paty, nebo když vám jsou boty příliš velké. Kromě odřených pat, si můžete udělat puchýře, odřeniny, v krajním případě může dojít i k poškození kotníku. Řešení je překvapivě prosté, stačí použít poslední dvě dírky, o nichž většina lidí neví, k čemu jsou dobré.

Boty si zašněrujte tak, jak jste běžně zvyklí, až dorazíte k těm dvěma dírkám na konci, jsou velmi blízko sebe. Tkaničku pak zasuňte zespodu do poslední dírky a pak na stejné straně svrchu do dírky před ní. Totéž udělejte s druhým koncem tkaničky. Následně udělejte normální kličku. Případně můžete ještě zasunout protilehlé konce tkaniček do vytvořených poutek a pak udělat kličku.

Pokud se vám dělají puchýře, stačí někdy, když vynecháte první dvě dírky odspoda a šněrovat začnete úplně normálně až od těch druhých.

Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží odřená pata

Široké chodidlo

Máte-li vysoký nárt, široká chodidla, setkáváte se nejspíš často s tím, že boty, v nichž by se jinak vaše nohy dobře cítily, které by si sami vybraly, si prostě nekoupíte, protože už máte po takovém výběru zkušenost s tím, že se vám dělají puchýře na palcích, na malíčku, přičemž výjimkou nejsou ani otlačené špičky prstů. Prostě ať si koupíte jakékoliv boty, jakoukoliv značku, tyto problémy se vás drží jako klíště. I pro vás ale máme řešení, které vás nebude nic stát.

Do prvních dírek, na jedné i druhé straně zasuňte tkaničky, jak jste zvyklí. Druhou dírkou je veďte ven na stejné straně a pak zastrčte do třetí dírky, opět na stejné straně. Teprve pak překřižte tkaničky a pokračujte již v normálním způsobu šněrování.

Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží široké chodidlo

Úzké chodidlo

Stane se, že švec šijící boty se trošku sekl, koupili jste si boty přes e-shop, nebo se vám líbili či šli k běžeckému setu, a i když jste cítili, že vám v nich noha trošku lítá, tak jste si řekli, ono se to nějak spraví. Prostě je víc utáhnu a bude. A ono není. Nebo je, ale jiný problém, třeba ten, že přílišným stažením tlačíte na cévy a noha nadměrně nateče. Přitom řešení je poměrně elegantní a to toto.

První a druhou dírku zašněrujete jak jste zvyklí, pak protáhněte tkaničku rovně do dírky svrchu dovnitř, nikoli křížem, vznikne tak smyčka, kterou využijete pro provlečení protější tkaničky. Čtvrtou dírkou protáhnete tkaničku ze spodu nahoru a opět ji zastrčíte do dírky nad ní, takže vznikne další smyčka pro provlečení tkaničky. Stejným způsobem pokračujte až nahoru.

Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží úzké chodidlo

Necitlivé chodidlo, brnící prsty, otlaky

K těmto problémům často dochází i v případě, že při koupi bot nechybíte. Vyberete si správnou botu, ve správné velikosti, uběhnete 10 kilometrů a vše se zdá v naprostém pořádku. Vydáte se v nich tedy na dlouhý běh a najednou máte pocit, že vás do chodidla chytá křeč, je necitlivé, někdy naopak výrazně citlivé, začnou vás brnět prsty a vy jimi v botě cvičíte a snažíte se problému zbavit. Bohužel se ho zbavíte až ve chvíli, kdy je sundáte, ale máte-li před sebou ještě 10 a více kilometrů, dost dobře to nejde. Je tu však jiné řešení a to převázat si boty následujícím způsobem.

Nejprve zkuste odhadnou místo, kde cítíte největší problémy, prostě odhalte „jádro pudla“. Pak rozšněrujte botu až k tomuto místu, či lépe kousek pod něj, pak veďte tkaničky vertikálně podél jazyka boty tak vysoko, do jaké míry potřebujete noze ulevit. Teprve pak pokračujte normálním šněrováním křížem přes nárt.

Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží necitlivé chodidlo

Černé nehty

Černé nehty, ani když si je malujete, nejsou to, co právě chcete. Vzpomínám, když jsem si na své posledním 48 hodinovce, pořídil oba černé palce. Pár dní na to jsem si nechal na nich strhnout nehty. Samotný chirurgický zásah moc nebolel, problém měl však pan doktor s tím, jak to naúčtovat zdravotní pojišťovně, protože tabulky nepočítají s tím, že si začerníte oba palce najednou. Co tedy dělat, máte-li s klony k černání nehtů.

Zkuste tenhle způsob vázání. Nejdřív z obou bot vyndejte tkaničky. Načež začněte šněrovat tak, že jeden konec tkaničky zastrčíte do dírky nejblíže špičce směrem dolů, totéž provede s druhým koncem tkaničky na druhé straně boty. Tkaničky překřižte a opět jeden i druhý konec zastrčte svrchu do nejbližší volné dírky. Takto postupujte až na konec šněrování, kde z třetí dírky od konce vedete tkaničku spodem do poslední dírky a z ní zasunutím svrchu do předposlední dírky na téže straně, utvořte smyčku.

Povrch, po němž běháte, to je oč při výběru běžeckých bot běží černé nehty

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost