Návrat po delší pauze do běžeckého tréninku

Návrat po delší pauze do běžeckého tréninku

Mnoho běžců a běžkyň na pauzy nevěří a běhají, dokud jim prostě tělo nevystaví stopku. Ne každý má pak možnost nebo vůbec náladu zařadit v době zranění či zdravotních problémů alternativní formy tréninku, takže skutečně celou dobu, kdy nemohou běhat, nedělají vůbec nic.

Jednou ale nastane den, kdy chtějí znovu vyběhnout a pak si kladou otázku: „Jak mám nejlépe začít, abych se co nejrychleji dostal zpět do formy?” 

Vzpomínám si, že když jsem ještě běhal na dráze, po posledních závodech jsme si dali od běžeckého tréninku na pár týdnu klid a pak na něj naběhli.

Začínali jsme většinou v tělocvičně, krátkými rychlými úseky, výběhy schodů, výběhy krátkých kopců apod. Chodil jsem domů jak zmlácený, celou noc se převaloval, protože jsem měl svaly v jednom ohni, chytaly mě křeče a já měl pocit, že už to snad nikdy nepřejde.

Postupně jsem si uvědomil, že je to způsobeno tím, že si tělo již za pár týdnů odvykne a není možné na něm po pauze hned chtít, aby zvládalo to, co před pauzou a začal jsem trénink na začátku trošku „šulit“. Ukázalo se však a dnešní výzkumy z oblasti tréninku to dokazují, že jsem intuitivně poznal, co je správné a jak na to. 

K tomu, aby rady vedoucí k návratu do běžeckého tréninku měly smysl, je třeba znát příčiny a délku vysazení v tréninku. V mém případě šlo většinou o plánovanou pauzu, ale jsou situace, které vás donutí neběhat, aniž byste si to dopředu naplánovali. V takových případech je třeba být velmi obezřetný, zapojit rozum a dát na rady zkušenějších. Ve všech těchto situacích platí, že je třeba vyzkoušet, co vám z formy zbylo a pak to akceptovat. Rozhodně se nesnažit to přeprat! Jediné, čeho byste snahou „nebejt měkkejš” dosáhli, by bylo to, že buďto byste si obnovili staré zranění, způsobili si nové, nebo by vám minimálně návrat do původní formy trval mnohem déle! 

Vzorec pro návrat do původní formy před pauzou

Ať už jste si tréninkovou pauzu naplánovali, či jste k ní byli z nějakých důvodů donuceni, pro návrat do původní formy platí jednoduchá rovnice a sice:

DOBA NÁVRATU DO FORMY (VÝKONNOSTI) PŘED PAUZOU = DOBA PAUZY

Z výše uvedeného vzorce si můžete tedy snadno spočítat, jak dlouho se budete trápit návratem do původní formy, když si o sobě budete myslet, že na vás přírodní zákony neplatí, a že je můžete nějak přechytračit.

Pokud už se vám někdy stalo, že jste se vraceli po delší pauze a chtěli to uspěchat, spočítejte si, jak dlouho vám nakonec, s dalšími vynucenými přestávkami, návrat do původní doby trval. Pokud jste se do ní tedy ještě někdy dostali!

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost