Pro běh neexistuje špatné počasí, jde jen o to se správně obléknout a správně běžet

Pro běh neexistuje špatné počasí, jde jen o to se správně obléknout a správně běžet

Už jste si asi stačili povšimnout, že jaro, léto, podzim, zima jsou pojmy, které přežívají jen díky nostalgii těch, kteří je znali a pak taky proto, že nám je na jejich začátku či konci připomenou klimatologové a média.

Uběhl sice nějaký čas od chvíle, co se to stalo, ale zážitek zůstal. Vracel ze své 69 km trasy, kdy každou chvilku pršelo, cestou jsem potkal běžce v poměrně teplé bundě, a říkal si: zas jeden takovej, co se bojí, aby v dešti nenastydl. Já běžel celou dobu v triku s krátkým rukávem a středně dlouhých elasťácích a byl v pohodě.

I když vybíháte na svůj trénink do deště, nebo déšť hrozí každou chvíli se spustit, tak se oblékněte podle teploty, protože, když běžíte, generujete teplo a zima vám nebude, důležité je pak po doběhu vše hned svléknout, utřít se do sucha či ještě lépe se osprchovat a obléknout do suchého, pak se nemusíte bát vyběhnout do jakéhokoliv počasí!

Stejně jako, to jak se obléknete, je důležité v nepříznivém počasí běžet tak, abyste vydrželi běžet v nasazeném tempu celou dobu. Aby to nebylo chvilku sprint a chvilku chůze. Jde o to, abyste po celou dobu běhu udrželi tělesné teplo, abyste měli dost energie na své vnitřní vytápění. Pak je v běhání v jakémkoliv počasí úplně v pohodě.

Pokud jde o projevy počasí, tak skutečnost je v současné době spíše taková, že uprostřed léta si to přihasí zima a uprostřed zimy zase klidně léto. Chudák běžec aby se v tom vyznal a chudák tělo, aby se tomu stačilo přizpůsobovat, zvlášť když se to děje ze dne na den, a pak se to zase ze dne na den po několika málo dnech vrátí k „normálu“.

Problém pak není ani to samotné počasí, jako to, že člověk má dlouhou setrvačnost – dlouhé vedení a to platí i pro běžce. Než si stačí uvědomit změnu, zaregistrovat ji, přizpůsobit se jí, už je všechno jinak. To se pak jeden nediví, že lidé raději sedí doma nebo jdou do fitka, kde mají po celý rok nastaveny díky klimatizaci stejné podmínky.

A to je bohužel problém, protože minimálně na přechod mezi domovem, zaměstnáním, či fitkem musí člověk vyrazit do divočiny – ven. Teda pokud pro přechod nezvolí automobil, v němž zapne opět, jak jinak, klimatizaci a neparkuje ve vnitřních garážích. I tak ale musí jednou či občas na opravdový vzduch a pak dostane čočku.

Jak by se měl člověk zachovat, jak by měl reagovat, jak přizpůsobovat své chování a oblékání, aby zůstal zdravý?

Než vyběhnete ven, zkontrolujte si, jaké počasí tam zrovna panuje
  • jaká je venku teplota
  • jaká je vlhkost vzduchu 
  • jestli prší či sněží
  • jestli tam fouká či je bezvětří 

Toto jsou čtyři hlavní faktory, které ovlivní celkové venkovní klima. Takže než vyběhnete, měli byste přinejmenším vystrčit hlavu z okna a přesvědčit se, jak venku je. Nebuďte líní na tuto malou sondáž, ušetří vám spoustu malých nepříjemností, které mohou přerůst ve velké a nic vás to nestojí.

Udělejte si tři seznamy na běhání, hýbání se venku, a sice pro jaro a podzim, léto, zimu

Na každé roční období nemusíte mít speciální oblečení, ale doporučuji opatřit si postupně jednu hromádku pro období chladnější až studené a jednu hromádku pro období teplé až horké. Jinak můžete obě hromádky různě kombinovat. 

Já vím, holky teď namítnou, že to není až tak jednoduché, že to k sobě musí ladit. Takže jinak: pánové – nám stačí dvě hromádky, dámy – vy si udělejte hromádky (seznamy) tři.

Když to shrnu, tak aby běžce či běžkyni počasí nikdy nezaskočilo, měl by mít ve svém šatníku a botníku zhruba toto vybavení:

Základní náplň běžeckého šatníku a botníku

Běžecké oblečení od pasu dolů
  • běžecké ponožky
  • běžecké prádlo (slipy, kalhotky) v chladivé i termo verzi podle období
  • krátké elasťáky nebo šortky či trenky
  • středně dlouhé elasťáky
  • dlouhé elasťáky
  • dlouhé zateplené elasťáky
Běžecké oblečení od pasu nahoru
  • podprsenka (dámy)
  • běžecký nátělník
  • běžecké triko s krátkým rukávem
  • běžecké triko s dlouhým rukávem
  • běžecké triko s dlouhým rukávem zateplené
  • běžecká mikina
  • běžecká bunda lehká (proti ofuku)
  • běžecká bunda nepromokavá
Běžecké doplňky
  • čepice či čelenky na hlavu
  • šátek na krk
  • tunel na krk a na hlavu
  • ochranné návleky na ruce či na nohy (vhodné pro závod nebo pro změny prudší změny počasí, kdy si vyběhnete nalehko na delší vzdálenost – v ledvince či běžeckém batůžku nezaberou žádné místo a téměř nic neváží)
  • běžecký camelback
  • běžecký batůžek
  • běžecká ledvinka
  • běžecká láhev na vodu
  • rukavice
Běžecké boty
  • běžecké boty na silnici
  • běžecké boty do terénu (na led)
  • běžecké boty do vlhka, deště a sněhu (s povrchovou úpravou proti vlhkosti)
  • běžecké boty na relaxační a odpočinkový běh

Je toho hodně, že? Ale neděste se, tohle všechno nemusíte mít nakoupeno před tím, než se vydáte na své první běžecké kilometry. 

Základní vybavení pro začínající běžce

  • jedny běžecké boty
  • sadu spodního prádla
  • běžecké triko odpovídající počasí panujícímu právě venku
  • běžecké elasťáky či šortky odpovídající počasí panujícímu venku
  • běžeckou bundu
  • čepici, šátek či tunel na hlavu a na krk, případně rukavice

Jak se na běh obléci

Přesnou radu, jak se máte na jaké počasí obléci, vám nedám – nemůžu, neboť každý z nás je jedinečný, každý snáší jinak horko, jinak chlad, jinak zimu, jinak vlhko.

Problém je i v tom, že každý se jinak potí. Problém v podání odpovídající odpovědi na otázku: „Jak se obléci“, vyplývá i z intenzity běhu či pohybu, na níž se ten který chystá. Jinak se musí obléci běžec, chystající se na dlouhý volný běh, jinak běžec chystající se na kratší a intenzivnější trénink. Jinak se též musí obléci ten, který s hýbáním se venku začíná a bude se věnovat buď střídání pomalé či rychlé chůze nebo střídání chůze a běhu.

Jediná rada, kterou se řídím vždy sám, když se před během o blékám:

Oblečte se tak, že když vyjdete ven, budete pociťovat lehký chlad, který po pár minutách pohybu – běhu zmizí! 

Samozřejmě to vyžaduje si to vyzkoušet, ale tak je to vždycky – nikdo vám nikdy nemůže poskytnout lepší radu, než je vlastní zkušenost. Věřím však, že výše uvedená navigace k vhodnému oblékání na pohyb venku, na běh, vám pomůže s vašimi získanými zkušenostmi se v tom velmi brzo dobře orientovat a běh si za každého počasí, v každém ročním období, plnými doušky užívat.

A ještě něco

Po skončení běhu se nikde nezakecávejte a rychle spěšte domů, osprchovat se a převléknout do suchého!

Další vychytávky ohledně běhání a oblékání se dočtete v článku: Žhavé tipy na běhání v chladných a zimních dnech a také v Běžecké bibli Miloše Škorpila.

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost