Jak se orel učil létat. Cesta těžké lamy ke střední váze a Cestě orla

Jak se orel učil létat. Cesta těžké lamy ke střední váze a Cestě orla

Malé ohlédnutí do doby, kdy ještě nebyl orel Orlem, kdy neměl ani tušení o tom, že napíše knihu Cestou orla, ale těžkou lamou. Do doby, kdy ještě ani nesnil o tom, že bude prvním Čechem, který získá slavný běžecký Grand SlamMiloš Škorpil

Nyní už necháme mluvit Jana Hanouska alias 12Honzade

Tak už je to tady, jako každý rok na oslavu mých narozenin pan prezident dává vyznamenání a dokonce i vyhlásil státní svátek! Ten sváteční duch mě vždy dostane a vzpomínám, že před 20+ lety mi to umožňovalo se „hrdinně“ zúčastnit různých demonstrací, protože jsem věděl, že když by došlo na lámání chleba (a policisté začali různě lidí rozebírat), tak jsem vždy mohl zbaběle předstírat opilost a vykřikovat, že mám narozeniny.

Jo, doba se mění, ale státní svátek zůstává. 

Každý má nějak tendenci hodnotit a ohlížet se zpátky, asi abychom nezapomněli odkud a kam jdeme, udělám to dneska taky. Na prosbu LL a dalších snad z popudu, abych jiné začínající (a přitom ne nutné mladé věkem) běžce povzbudil, přidávám pár milníků na své běhací cestě. Myslím, že je z toho vidět naprosto průměrný, ale takový poctivý přístup k trenýrkovému plánu, což vlastně ukazuje, že to funguje téměř na každého, když to fungovalo na moji maličkost, že?  

Ted když se zastavuju a listuju proto ve svém zdejším zápisníčku, až mě to příjemné „vyděsilo“. Před dvěma roky jsem se na jedné party nechal Ďurim (za což mu budiž vesmírný dík) vyprovokovat a začal se připravovat na PIM 1/2 maraton. Ještě před začátkem roku 2009 jsem téměř nebyl schopen souvisle uběhnout víc jak 400 m (a to na pásu!) a vážil jsem dnes neuvěřitelných 104 kg. 

Začal jsem na svůj věk opravdu zostra, každý druhý den jsem maličko přidával, zrušil jsem výtah v práci a snažil se běhat a běhat. Žádnou dietu jsem nedržel, ale ono když jdete běhat, tak se před tím nějaký čas nedá jist a potom se taky nelze úplně nafutrovat. Celý leden jsem běhal na pasu, jako veverka v kleci:), občas mi v mém úsilí pomáhala přítomnost žen:), ale i teď s odstupem času musím říci, že co mi při tom všem pomáhalo, byl pocit, že si to nesmírně užívám, což je určitě pravda. Asi ten, kdo sem přišel a zalistoval v mých starších záznamech, potvrdí. 

Pár souhrnných čísel za první rok, protože ten letošní už byl opravdu běžecký a ještě neskončil, i když se postupně připravuji na další sezónu.

měsíc

km za měsíc

km průběžně

váha

prosinec 2008

0

0

104

leden 2009

91

91

93

únor 2009

117

208

91

březen 2009

162

370

89

duben 2009

222

592

87

květen 2009

171

763

87

červen 2009

225

988

86

červenec 2009

178

1166

86

srpen 2009

260

1426

85

září 2009

291

1717

84

říjen 2009

218

1935

84

listopad 2009

237

2172

83

prosinec 2009

316

2488

83

Prostě ke konci prvního měsíce (ledna) jsem překonal 10 km na pasu ve fitku za 67 minut a pokusil se překonat rychlost 9 km/h! V březnu jsem dál 1/2 maraton za 1:56 h tedy pod 2 hodiny a moc jsem se z toho radoval. Můj první maraton PIM v květnu, tedy po 4 měsících usilovného treningu, jsem „dal“ za 4:20, dodnes vím (co jsem si vyslechl), jak se běžci dívají na časy začátečníků začínajících 4, ale bylo to tam! 

Miloš mi udělal můj první detailní trenýrkový plán a já podle něj běhal celé léto, a na podzim 2009 pražská Stromovka se radovala se mnou ze zlepšení skoro o 40 minut! Maraton za 3:41 byl mým druhým závodem na 42 km distanci a já pokořil hranici 4 hodin hned v prvním roce mého běhání [loňské TESCO bylo za 47 minut, letošní pod 41, jinak já závody moc nevyhledávám].

Kilometry nalétané v roce 2010

měsíc

km za měsíc

km průběžně

leden 

293

293

únor 

342

635

březen 

237

872

duben 

270

1142

květen

266

1400

červen

253

1661

červenec

254

1915

srpen

290

2205

září

224

2429

říjen

172

2601

Tož tak, zatím i letošní rok mi přinášel také celou náruč běžecké radosti. Po usilovném zimním pobíhání jak venku, tak i na pásu, jarní Brdská stezka (4:40) znamenala pro mě zdolání 50 km hranice, před pár dny jsem si udělal radost v Amsterdamu časem 3:23:33, tedy 17 minut zlepšení od loňského podzimu.

Prostě, běh jako takový mi spoustu věci dal, něco vzal, mimo jiné oněch zmíněných cca 25 kg a asi je to Milošovým vlivem, ztratil jsem velkou část svého orientačního smyslu, velmi snadno zabloudím (asi jak se kochám v přírodě) a vede to k humorným situacím:). A taky jsem asi větší mimoň:). Jako například nedávno jsem při přípravě na maraton dobíhal po 32 km domů a teď si říkám, herdek jednosměrka a už jsem to otáčel, že to oběhnu, když jsem si uvědomil, že nejedu v autě, ale běžím. Zase jindy dostávám rodinu a kamarády tím, že nechtěně při plánování výletu uvažuju ve vzdálenostech, co oni berou za děsnou celodenní túru jako dopolední procházku, příjemné 1.5 – 2 hodinové proběhnutí.. Sice nejsem žádný Škorpil ani Orálek, ale prostě 5 km není žádná míra, to bych nijak neřešil. 

A tak nám všem přeju radostné a veselé pobíhání! Ať si to hezky užijem a furt nás to baví!

2 Komentáře

  1. 12Honzade

    Internet… ten nas vzdy prozradi!
    Obcas mi to hodne pomuze se podivat na svoje zacatky, na svoje ruzne klicove momenty i na to, co se mi podarilo ubehnout a v limitu dokoncit.
    Proto je strasne dulezite nikdy nevzdavat svoje sny, i kdyz jsou hodne divoke, treba i silene silene…:)… Mohou se splnit!
    Diky za recenzi knizky, za mila slova…
    Preju vsem na BSMS, at se jim dari, at nam to beha!

    Jinak knizka je pochopitelne ve vetsine knihkupectvi, da se koupit i u nakladatale pres e-shop, ukazku najdete na https://www.cestou-orla.cz/

    Odpovědět
    • Miloš Škorpil

      Taňo, ano může to být slapší fyzickou kondicí, ale spíše bych to přisuzoval tomu, že tvoje tempo, když vybíháš je příliš vysoké. Je mi jasné, že ty máš pocit, že pomaleji to nejde, ale jde. Zkus začínat tak, že prvních pár minut (5 – 10) budeš střídat vycházkovou chůzi s pomalým během a pak teprve přejdeš do tempa, v němž nyní vybíháš. Věřím, že už po týdnu zaznamenáš zlepšení.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost