Neřešte patu, špičku, ale aby vám to odvalovalo a valilo o sto šest!

Neřešte patu, špičku, ale aby vám to odvalovalo a valilo o sto šest!

Běhat přirozeně není žádná věda, stačí když nebudete běhat jako 95 % těch, co dnes běhají

V Born To Run se dočtete i něco o stylu a o tom, co je to pronace, konkrétně: „Abyste zjistili, co vlastně pronace znamená, zujte si boty a proběhněte se po příjezdovce. Na pevném povrchu se vaše chodidlo rychle odnaučí návykům z bot a automaticky se přepne do sebeobranného módu. Zjistíte, že nohu kladete na vnější hranu chodidla, a pak ji mírně kroutíte od malíčku k palci, dokud není chodidlo v rovině. Tomu se říká pronace – drobný pohyb absorbující náraz, který umožňuje nártu konat svou funkci.”

Nedovedu si představit, že by se někdo snažil běhat výše popsaným způsobem. Nevím, zda je to vina překladu nebo je to stejně popsáno už v originále. Pravdou je, že je to stejně zkratkovitý popis, jako když vám někdo radil: „Běhejte přes patu; běhejte přes špičku“. U obou těchto „přikázání” je to obdobné jako s výše napsaným: „…a pak ji mírně kroutíte od malíčku k palci“.

Toho, co se odehrává mezi tím, co se noha poprvé dotkne povrchu a dobou, kdy se odrazíme k „letu“, je mnohem víc, jen se to odehrává v tak rychlém sledu, že si toho běžný smrtelník jen těžko všimne. Většinou vidí jen to, že noha nějak dosedne na povrch a pak fázi odrazu, a z toho se pak odvíjejí takové koniny jako: „Běhejte přes patu; běhejte přes špičku; kruťte nohu od malíčku k palci“. Jaký je z toho závěr?

Běhejte technicky správně a nebudete muset řešit detaily, ty se už vaše nohy naučí samy.

Takhle jednoduše se to napíše, ale moje zkušenost, získaná dlouholetou snahou naučit lidi běhat přirozeně říká, že se příliš soustředíme na detail, přičemž nám uniká to, že přirozený běh není jen o došlapu, ale i o tom, jak se chová celé tělo, došlap a následné odvalení jsou jen posledními dílky celé mozaiky.

Takže, než se začnete učit běhat přirozeně, pusťte si několikrát toto video a všimněte si kromě došlapu a odvalení i práce rukou, držení těla a hlavně toho, že nedošlapuji daleko před sebe, ale pod sebe. Že při došlapu nepovolím nohu v koleni, ale došlapuji na propnutou nohu, stejně jako bych šel a také toho, že po odrazu neletím vzhůru k nebesům, ale jen dopředu.

Pokud k tomu potřebujete i výklad, tak si pak pusťte i toto video.

A když vám to pořád nebude jasné, tak si můžete objednat individuální hodinu, na níž můžete pozvat i dva další kamarády či kamrádky.

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost