Chodit či běhat na boso či bosobotách

Chodit či běhat na boso či bosobotách

Dan Lieberman, jeden z nejpřesvědčivějších obhájců běhání na boso, říká: otázka nezní, zda běhat na boso čine, ale jak běhat?

Už jste si někdy položili otázku, zda byste neměli vyhodit své běžecké boty? Ortodoxní vyznavači běhání naboso už dlouho tvrdí, že běžecké boty člověku akorát způsobují zranění a jsou příčinou nepřirozeného stylu běhu. Umírněnější z nich vám budou doporučovat bosoboty nebo ty druhy obuvi, co chůzi naboso napodobují, které vašim nohám nechají více svobody pohybu, ale ještě stále poskytnou ochranu.

Není divu, že vaše nejistota po přečtení těchto názorů roste. Mnozí z vás se pak začnou ptát, kdy bych tedy měl, nebo smím vůbec začít s běháním naboso, nebo mám běhat v minimalistických botách, a jak dlouho v nich mám běhat?

Aby toho nebylo na vás málo, tak vám ještě trošku té nejistoty přidám. I Dan Lieberman, který patří k nejpřesvědčenějším obhájcům bosého běhání, k tomu říká: Existuje mnoho názorů, mnoho různých výzkumů, ale velmi málo faktů k vysvětlení esenciálních otázek pro běžce a ani bosonohé běhání není výjimkou. Musí být ještě provedeno mnoho a mnoho výzkumů a šetření, abychom na všechny otázky ohledně běhání – v čem a jak, dokázali odpovědět

Tento harvardský profesor publikoval již před dvanácti roky příspěvek v britském časopisu Nature, v němž popisoval běhání naboso jako prevenci vzniku nejčastějších běžeckých zranění. Poté se rozproudila v odborných kruzích velká diskuze na téma: Je běhání naboso lepší? Lieberman k tomu říká: To je špatná otázka. Otázka nezní, jestli běhat naboso či ne, ale jak běhat! 

Lieberman zjistil, že běžci běhající naboso přirozeně začnou běhat jinak – jiným běžeckým stylem. Mají tendenci našlapovat na přední, respektive střední část nohy a ne na patu, jak to dělá 75 % běžců běhajících v botách. Když poběžíte po dlouhé době bosi, zjistíte nejen, že je to nezvyk, ale také, že je to velmi namáhavé. Nohy jsou zatěžovány zcela jinak, což může vyvolávat i bolest, a konec konců i zranění! 

Je velmi rozdílné, jak dobře jsou běžci na běhání naboso nebo běhání v minimalistických botách připraveni.

Každopádně, ať jste na to připraveni jakkoliv, měli byste s tím začít postupně krok za krokem a ne prostě zout a zahodit technické běžecké boty a říci si, že už je nikdy nevezmete na nohy.

Nohy (chodidla), potažmo celý váš pohybový aparát, si potřebuje na tuhle hodně zásadní změnu zvyknout.

Pokud jste z Prahy či okolí, tak ideální možnost si chůzi a běhání v bosobotách budete moci vyzkoušet na dvou akcích, a sice 2. dubna Oběhu Prahy 6 a 1. červa na Barefoot festu. Ti, co to mají blíže do Brna již 19. – 21. února na Kabo festivalu.

Pokud jde o klasické běžecké boty, tak prostě, ať se to někomu líbí či ne, nabízejí více odpružení a podporují váš navyklý běžecký styl. Není zkrátka snadné přesedlat na jiného koně.

Vazy, šlachy, klouby, svaly, celý pohybový aparát potřebuje čas, aby si zvykl. Vzpěrač taky nejde a nezvedne bez tréninku 100 kg nad hlavu, není totiž na hlavu padlý. 

Klasické modely běžeckých bot mají většinou rozdíl mezi výškou paty a špičky 6 – 16 mm. Minimalistické běžecké boty do 4 mm. Zdá se to nepatrný rozdíl, ale ve skutečnosti je značný.

Obuv na běžné nošení může mít prakticky nulový rozdíl, ostatně než začnete běhat v minimalistických botách či dokonce naboso, doporučuji vám několik měsíců chodit v placatých botách. 

Hlavně se ale zkuste co nejvíce vyhýbat dlouhému sezení, místo toho stůjte, třeba i na jedné noze. Jen tak mimochodem není dokázáno, že bosá bota – 0 rozdíl mezi špičkou a patou – je pro každého běžce. Jonathan Wyatt, šestinásobný mistr světa v horském trailu, k tomu říká: Zjistil jsem, že mi více sedí alespoň minimální rozdíl mezi patou a špičkou. Když nosím 0, mám tendenci spíše se zranit. To bohužel zjistil až poté, co se skutečně zranil!

Minimalistická obuv by měla být ve vašem botníku spíše jako vhodná alternativa, než jako výměna za klasickou běžeckou botu. Když se chcete naučit správný běžecký styl, neznamená to, že odedneška musíte začít běhat už jenom bosí.

Prostě běžte do toho s hlavou a ne bezhlavě.

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost