Kladívkové prsty. Jak jim předcházet a jak je léčit

Kladívkové prsty. Jak jim předcházet a jak je léčit

Určitě to znáte všichni, ten dosti nepříjemný pocit, že se vám najednou nevejde noha do boty, při tom jste už v té botě naběhali desítky, někdy stovky kilometrů a všechno bylo v O.K. Je to nepříjemné, bolí to a je problém se toho při běhu zbavit. Zastavíte, sundáte botu, prsty promnete, obujete se a opět vyrazíte. Za krátký čas je tady ale bolest znovu a vy si marně lámete hlavu, kde se ta bolest tak znenadání vzala.

 Ta bolest je jen začátkem možných problémů, pokud bychom jí nevěnovali žádnou pozornost, pak možná závažných problémů. Jako většina běžeckých problémů je zase na vině naše noha – chodidlo. Tedy ono ne, ale to, jak s ním nakládáme. Vysoké podpatky, úzké střevíčky, rozšmajdané běžecké bačkůrky …, tím vším si koledujeme nejen o ploché nohy, patní ostruhu, ale třeba i o kladívkové prsty.

Příčina kladívkových prstů

Deformita prstů do tzv. kladívkového postavení vzniká nejčastěji ve vyšších věkových skupinách. Příčinou je postupný pokles nožní klenby degenerací vazů a ochabnutím svalů. Při běhu je ale příčinou únava nohy – chodidla, způsobená taktéž ochabnutím svalů. Tím se noha prodlouží a šlachy natahovačů prstů jsou tím relativně zkráceny a stahují prsty do kladívkového postavení. Tlakem deformovaného prstu v obuvi se pak vytváří někdy i otlak („kuří oko“) na horní straně mezičlánkového kloubu prstů, nejčastěji na 2. a 3. prstu nohy.
U mladších lidí vzniká kladívkové postavení prstů častěji jako následek vrozených odchylek postavení nohy, následkem neurologických onemocnění, ale také nošením nevhodné obuvi.

Diagnóza

Je jednoduchá, tedy při typickém kladívkovitém postavení prstů. RTG vyšetření nám ukáže vrozené nebo degenerativní změny na kostech nohy a prstů. 

Terapie a prevence

Při léčbě a prevenci kladívkových prstů je důležitá správná obuv s dostatečně prostornou špičkou a nepříliš vysokým podpatkem, přikládání ochranných kroužků na otlaky, při těžkém postižení nohy ortopedická obuv. Podpora klenby metatarsální pelotou – srdíčkem je prevencí proti plochým nohám. Při rozvinutém kladívkovém postavení je důležité prsty cvičit a protahovat, uvolňovat možné ztuhnutí kloubních pouzder. Otlaky na kloubech prstů lze řešit pedikúrou a změkčujícími mastmi nejčastěji se salicylem. Řešením potíže je i korekce postavení prstů tzv. náplasťovou kličkou.
Bolestivé kladívkové prsty, které tlačí v obuvi, ještě navíc s bolestivými otlaky, se dají řešit jednoduchou ambulantní operací. Ta spočívá v odstranění otlaku a vyseknutí mezičlánkového kloubu. Zkrácením prstu se šlacha relativně prodlouží a prst zkorigujeme do normálního postavení. Po operaci se dále doporučuje korigování náplasťovou kličkou a podporu příčné klenby ortopedickou vložkou se srdíčkem. Někdy, častěji u neurologicky postižených, je nutné i prodloužení šlachy natahovače. Tento zákrok se provádím s místním znecitlivěním jako ambulantní operace.
Zvláště po podobných operacích je pak doporučováno vybavení obuvi individuálně vytvarovanou termoplastickou vložkou. 

O výše popsané terapii mluví lékaři, ale my známe i jinou prevenci, kterou je:

  • vhodná běžecká obuv
  • vhodná obuv pro čas, kdy neběháme
  • regenerační cvičení

O běžecké obuvi se můžete na Běžecké škole dočíst v článcích věnovaných této tématice, pokud jde o regenerační cvičení, tak zkuste třeba tato:

Regenerační cvičení na posílení chodidla

Rolování osušky nebo ručníku

Sedněte si, pod nohy si rozložte osušku či ručník, uchopte ho prsty nohou a zase ho narovnejte. Proveďte 5 opakování, pak si dejte 30 vteřin pauzu a celé zopakujte 2 -3x.

Chůze po srolované osušce nebo ručníku

Osušku nebo ručník nejdříve srolujte, utvořte na něm varhánky a pak se po něm procházejte bosýma nohama. Podélná klenba se při tom nesmí prolamovat a nohy musí být v jedné ose. Projděte se takto 5 – 10x.

Protahování prstů

Lehněte si nebo sedněte tak, aby vaše nohy volně spočívaly přes okraj postele. Vnější okraje chodidel vytočte směrem vzhůru a následně přitáhněte plosky chodidel k sobě. Proveďte až 15x, dejte si pauzu 30 vteřin a opakujte 2 – 3x.

Sbírání drobných předmětů prsty u nohou

Dalším vhodným cvičením, můžete z toho udělat i hru, je, že po podlaze rozházíte nějaké drobné předměty, třeba mince a budete se je snažit zvednout a odnést v prstech nohy na určené místo. Komu se to podaří dříve, je vítěz.

Běžecká zranění. Jak jim předcházet a jak je léčit

Úrazy bérce. Jak jim předcházet a jak je léčit

Úrazy kotníku. Jak jim předcházet a jak je léčit

Úrazy kolene. Jak jim předcházet a jak je léčit

Úrazy stehna. Jak jim předcházet a jak je léčit

Úrazy Achillovky. Jak jim předcházet a jak je léčit

Zranění nohy, nejčernější můra běžců a běžkyň.  Patní ostruha

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost