Půlmaraton se běží již zítra. Tak si udělejte svou hromádku a třicet minut lehce proběhněte

Půlmaraton se běží již zítra. Tak si udělejte svou hromádku a třicet minut lehce proběhněte

Předpověď počasí říká, že bude nějak, jak bude, neví nejspíš ani Bůh. Já však vím, že dnes už nic nedoženete, takže si v klidu připravte oblečení, boty, občerstvení a nic víc neřešte. Zítřek ukáže a já si neodpustím ještě pár rad a popřeji vám šťastný běh!

Doporučené tempo

Pokud v tom ještě nemáte jasno, jak to zítra běžet, tak si ještě jednou přečtěte článek: Půlmaraton se běží za pět dní. Dejte si dnes malý test a pak už nic nezkoušejte.

Jak se na závod obléknout

Těžká rada – nevím, jaké bude počasí. Jediné, co jsem si za všechna ta léta ověřil je skutečnost, že z 99 % není při vlastním závodě takové počasí, jaké bylo celý týden před ním a ani rosničky se většinou jako na potvoru zrovna nestrefí. Každopádně ráno před startem vám řekne víc.

I když nevím, jak bude, pár rad, k tomu jak se obléknout, vám dám

Chystáte-li se běžet volnějším tempem a déle než dvě hodiny, neuškodí si na sebe vzít více vrstev funkčního prádla, třeba triko s dlouhým rukávem, na něj triko s krátkým rukávem a na něj přišpendlit číslo. Oteplí-li se během závodu, triko s dlouhým rukávem sundáte, lehce ovážete kolem boků a poběžíte vesele dál. Na nohy bych si v tomto případě vzal dlouhé nebo tříčtvrteční elasťáky. 
Případně si můžete připevnit číslo na elasťáky nebo na pásek/gumu a pak nebudete muset dělat takové brikule se svlékáním a oblékáním. 
Chystáte-li se běžet pod 1:40 hod., bude vám nejspíš stačit triko s krátkým rukávem a krátké elasťáky.
Závodníci běžící pod 1:30 většinou běží v tričku a trenkách – aby je oblečení při běhu co nejméně omezovalo v pohybu. Ani krátké elasťáky však nejsou na škodu a úkor rozsahu hybnosti, navíc vám v případě, že bude foukat, a u Vltavy se to dá očekávat, udrží stehenní svaly v teple a ti, co mají problémy s odřenými stehny, jak jim postupně vlivem pocení trenýrky nasávají sůl, krátké elasťáky taky velmi ocení. 

Přelepení prsních bradavek a běžecké podprsenky

První je dobrá rada pro pány, druhé zase pro dámy. S druhým, pokud se poruší, vlastní zkušenost nemám, ale první případ znám docela důvěrně. Věřte, že ani ruce na prsou vám pak pánové nepomůžou a následky ucítíte ještě týden po závodě.

Namaste, tedy namažte

Nyní nemám na mysli to, že byste se měli večer před během namazat, aby vám pak bylo druhý den všechno jedno. Mazáním myslím to, že je dobré si namazat třeba bílou vazelínou nebo indulonou podpaždí, vnitřní strany stehen a chodidla. Ale klidně to můžete považovat za zženštilost a pak si užívat v průběhu nesnesitelného pálení, případně kontrolovat, jak se vám na chodidlech pěkně nacucávají puchýře.

Velikost bot

Běžecké boty se kupují vždy o číslo větší než je běžná obuv, co nosíme. Nebojte se, nespadnou vám z nohy, pokud si ale potrpíte na krásně modré, krví podlité nehty, běžte si v botách na míru. 

Ponožky

Důležitou částí oblečení jsou ponožky. Měli byste si vzít vyzkoušené, ne zcela nové, měly by vám přesně sednout na nohu a měly by být z funkčních materiálů s větším zastoupením syntetických materiálů než bavlny. Lépe vám nohu obepnou, nevytahují se a nedělají hrudky. Ale jestli potřebujete mít puchýře, tak si klidně natáhněte teplé fusky po dědečkovi :).

Co na hlavu

Šátek, běžecká čepice s kšiltem, vázací nebo elastická čelenka – tohle všechno se hodí, pokud nechcete, aby vám stékal pot do očí, případně neofouklo čelo. 

Praktické rady na konec

Vždy je lepší si do závodní tašky nabalit více věcí a ty pak zanechat v tašce, než pak na trati mrznout:
Potřebovat budete: ponožky, běžecké boty, slipy/kalhotky, elasťáky či trenky, náplast na bradavky, běžeckou podprsenku, spodní funkční triko, vrchní funkční triko, větrovku, něco na hlavu (nemyslím prášky :)), konfirmační dopis k registraci, tašku, do níž to všechno zabalíte. Pokud jde o běhání, tak si dejte dneska pauzu!
Abych nezapomněl, asi budete delší dobu stát ve špalíru dalších běžců a běžkyň, než startér stiskne spoušť své pistole. Nemůžete se spoléhat na to, že na vás zbude reklamní igelitový pytel, který si na sebe natáhnete, abyste si udrželi jakous takous teplotu. Pokud nechcete spoléhat na štěstí, investujte něco málo peněz do jednorázové pláštěnky a tu si na sebe, bude-li chlad a zima, na sebe natáhněte.

Jak si zavázat boty

Rozvázaná tkanička stála na začátku konce nejednoho běžce běžícího ½maraton či maraton. Pokud nevěříte, prověřte si to sami, ale já bych raději věřil těm, co už tu zkušenost udělali za vás. Většinou se tkanička rozváže těsně před koncem závodu, vy se sehnete, abyste si jí znovu zavázali. Uděláte, co jste potřebovali a ve snaze co nejrychleji se opět rozeběhnout se prudce postavíte. V příští vteřině už ležíte na zemi a v další se divíte, kde jste se tam vzali a co tam vůbec děláte.
K čemu došlo? K prosté věci. V důsledku zvýšené námahy a částečné dehydratace se vám zvýšil tlak, ve chvíli, kdy jste se prudce zvedli, se vám odkrvil mozek a vy jste se svalili jak špalek.
Proto než vyběhnete, zavažte si tkaničky tak, že uděláte normální kličku, pak vezměte ty dvě kličky a udělejte z nich uzel. Že se vám to pak bude špatně rozvazovat? To neřešte, po závodě na to budete mít času dost nebo vám s tím někdo pomůže.

Před startem si nezapomeňte odskočit

Na trati jsou sice přenosné kabinky, ale přesto je dobré vykonat potřebu ještě před tím, než vyběhnete. Ono, i když to uděláte, tak v důsledku nervozity budete mít nucení zase pět minut před startem. Pak nezbude než počkat, až v místě občerstvovačky objevíte přenosné kabinky nebo prostě počkat na první křoví. Vůbec se nestyďte, nebudete první ani poslední. Abych vás nakonec trošku pobavil a uvolnil, povím vám – jak říká Katka – „příběh z války“:).

Stalo se to na New Yorkském maratonu, přesto že z hlediska fyzické potřeby je na tomto maratonu myšleno snad na vše. Pro muže je tu postaven i jakýsi močovod o délce minimálně sto metrů. Poté, co se odstartuje, hodně účastníků je nuceno vykonat potřebu. Vtip je v tom, že polovina startovního pole běží nahoře po mostě a druhá v jeho útrobách. Ti, co běží nahoře, jsou na tom dobře, ale ti, co jsou pod nimi, jsou zkrápěni shůry zvláštní teplou tekutinou :).

Trénink den před maratonem

30 minut lehce jen na vyčištění hlavy a lehké protřepání svalů.

Půlmaraton se blíží, co teď

Chystám se na svůj první půlmaraton a mám spoustu otázek, jak se připravit, jak ho běžet

Půlmaraton se běží za šest dní, tak zůstaňte v klidu

Půlmaraton se běží za pět dnů. Dejte si dnes malý test a pak již nic nezkoušejte

Půlmaraton se běží za čtyři dny. Právě tak čas střihnout si mentální trénink

Půlmaraton se běží za tři dny. Ač připraveni nervozita, adrenalin, tep, stoupá. Hlavně se to nesnažte rozběhat

Půlmaraton se běžíza dva dny. Nakrmte toho člověka v sobě, ať vám nezdechne

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Autor: <a href="https://bezeckaskola.cz/author/milos-skorpil/" target="_self">Miloš Škorpil</a>

Autor: Miloš Škorpil

Miloš Škorpil (nar. 1954) se aktivně věnuje běhu 55 let. Trenérství se věnuje 45 let. Specializuje se na pomoc začátečníkům a hobby běžcům a běžkyním. Současně také pomáhá těm, kteří chtějí být zdraví a fit. Individuální tréninkové plány na míru a individuální tréninky s Milošem Škorpilem si můžete objednat v rubrice: Nabídka veřejnost